A hajó karbantartástól az útvonaltervezésig sok-sok apróságon kell átrágjuk magunkat, hogy túrázásaink biztonságosan és kényelmesen teljenek. Szeretnénk hasznos tippekkel ellátni titeket, hogy ha elrúgjátok a partot, akkor lehetőleg minden a legnagyobb rendben legyen. Mostani cikkünkben hajót és a vitorlákat vesszük górcső alá először.
Egy mindenre kiterjedő karbantartási terv mindennek a jó alapja. Megtalálni a megfelelő legénységet és elsajátítani a különböző hajóvezetési technikákat, vagy akár navigációs tudást mind-mind semmit nem ér, ha hajónk és vitorláink nincsenek tisztességesen felkészítve az előttünk álló útra. Az alábbi útmutató segít a tervezésben, mit milyen ütemben végezzünk el. A megelőző kezelések, és aktuális javítások elvégzésével biztosíthatjuk, hogy túráink során ne kelljen kellemetlenségekkel szembe nézzünk, amik elronthatják az időtöltésünket.
Egy checklist készítése jó alap lehet, hogy melyik feladatunkat kell még az előszezonban, szezon közben, illetve utó-szezonban elvégezzük. Gondoljuk végig a külön szervízt igénylő, illetve a folyamatos karbantartást igénylő dolgainkat. Pár példa, amiket semmiképp ne felejtsünk ki a listánkból:
- Kormány összekötő rendszer;
- Felhúzó kötelek;
- Csörlők;
- Csigák;
- Deck szerelvények;
- Vitorlák;
- Behúzókötelek;
- Mechanical services;
- Műszerek és egyéb felszerelések.
A megelőzés a legjobb gondoskodás, amit tehetünk a hajónkért, nem is beszélve az emiatt a vállunkról lekerülő nyomásról.
VITORLÁK
Vitorláink állagmegóvásánál vegyük figyelembe, hogy azok formája az idővel változik. Javasoljuk, hogy készítsetek fényképet a formáról és bizonyos időközönként küldjétek azt el a vitorlaszabótoknak. A képeket időrendben tároljuk el valahol magunk is. Ezek a képek segítenek a vitorlavarrónak, hogy tippeket adjon esetleges formakorrekciókhoz, ezzel is hozzájárulva az élettartam növeléshez. A használat után sose tegyük el a vitorlát vizesen. Ha a hajóban tároljuk el akkor használjunk páramentesítőt a kabinban. A vitorla rendes összehajtása szintén kiemelten fontos. Gondoljunk csak arra, hogy a legjobb öltönyünket sem hajítjuk csak úgy be a gardróbunkba. Egy túra vitorla semmiben sem különbözik egy verseny vitorlától, ugyanazt a feladatot látják el. Úgy lettek tervezve, hogy “legjobb tudásuk” szerint hajtsák a hajónkat. Vitorláink karbantartása nagyban hozzájárulnak hajónk teljesítményének megóvásához.
RIGG, DECK FELSZERELÉS ÉS KÖTELEK
Az árbóc és állókötélzet szakszerű vizsgálata az egyik legalapabb biztonsági intézkedés, amit megtehetünk. Ez az a pont, ahol a legkisebb sérülés is katasztrofális végkifejlethez vezethet. Ha nincs tapasztalatunk ezen a téren mindenképp kérjük profi rigger tanácsát. A következő neuralgikus pontunk a decken található felszerelésünk, köteleink. Vizsgáljuk a kopott részeket, kilazult csavarokat, apróbb repedéseket. Tengeren vitorlázóknak elengedhetetlen a deck tiszta vízzel való leöblítése minden vitorlázás után, hogy a só ne rakódjon le ezeken a felületeken, felszerelésekben, hiszen hosszú távon komoly károkat okozhat.
A HAJÓTEST
A hajótest tisztántartása szintén alap feladatunk kell, hogy legyen. Időnként, ha tehetjük emeltessük ki a hajónkat és tisztítsuk meg a rárakódott algától. A Lerakódások rontják a hajó teljesítményét, és hosszú távon akár a felületek sérüléséhez is vezethetnek. A megfelelő algagátló kiválasztásához kérjük helyi szakértő segítségét. Lehetőség szerint néha ellenőrizzük a motorkihajtásunkat és távolítsuk el az esetlegesen rátekeredett horgász zsinórokat stb.
ELEKTRONIKA és BIZTONSÁGI FELSZERELÉSEK
A GPS a rádió (itthon nem jellemző), és a biztonsági felszerelések ellenőrzése is a folyamatos karbantartást igényel, hiszen egy esetleges havária esetén ezek azok a rendszerek, amelyek nagyban elősegítik a biztonságos végkifejletet. Fontos, hogy hajónk rendelkezzem minden helyi szabályozásnak megfelelő felszereléssel.
MOTOR
Ahogy autónk motorját, úgy a hajó motorunkat is adott üzem óránként kéne szervízelni. Az olajszint, impellerek, bordás szíjak azok, amik általában folyamatos felügyeletet igényelnek. Ne feledkezzünk meg a téliesétésről sem. Eresszük le a vizet a motorból, és ha lehetséges ne hagyjunk üzemanyagot a tartályokban. Ezekhez legtöbben szakértő segítségét kérjük. Ha lehetséges próbáljuk évről, évre ugyanazzal a szerelővel végeztetni a munkát, aki így jobb rálátást kaphat a rendszerünk működésére, annak hibáira és így jobb megelőző tanácsokkal is elláthat minket.