A szezon első vitorlázása – ezeket kell átnéznünk, mielőtt vízre szállunk!

b
j

by Quantum Sails Hungary

}

04.03.2017

Amint tavasszal a fák kirügyeznek, a vitorlázók már csak egy dologra tudnak gondolni: minél előbb vízre kell szállni! Az első vitorlázás általában az egyik legjobb élménye egy szezonnak, de hogy tényleg minden rendben legyen, érdemes egy kicsit türelmesnek lenni és átnézni hajónkat. Ebben segít Keith Church, a Quantum szakértője, aki összeállított egy átfogó listát a szezon eleji teendőinkről. Nézzük ezt át, majd ennek alapján hajónkat is, mielőtt vitorlát bontunk – és ha nem vagyunk biztosak magunkban, hívjuk bátran a Quantum Sails Hungary szakembereit!

Vegyük magunkhoz vitorlánkat!

Ha ősszel előrelátóan leadtuk vitorláinkat a helyi műhelyben, akkor mostanra biztosan úgy kapjuk vissza őket, hogy szakemberek nézték át és javították az elmúlt szezon sérüléseit. Ha nem adtuk le, akkor még nem késő, hogy ellenőriztessük, de ha már nem fér bele az időnkbe, akkor is mindenképpen mérjük fel állapotukat és írjuk össze, mit kell rajta megcsinálni. Ha időben kezeljük az apró hibákat, azzal megelőzzük, hogy nagy és drága javításokat kelljen végezni, egyúttal megnöveljük vitrolánk élettartamát is.

A legjobb, ha rendszeresen lefotózzuk vitorlánkat, mert a szakemberek ezekből a képekből rengeteg információt nyerhetnek, ami alapján könnyebben azonosítják a problémákat – például az anyag alakjának megváltozását -, amiket mi lehet, hogy észre sem veszünk.

Alulról kezdjük a mustrát

Győződjünk meg róla, hogy a hajótest szimmetrikus, nincsenek rajta sérülések, horzsolások, mindenhol sima és kemény. Vizsgáljuk meg a tőkesúlyt és a kormányt, hogy nincsenek-e rajta külsérelmi nyomok, külön figyelmet szenteljünk a mozgó részeknek és a hidraulikának, hogy simán, könnyedén járnak-e. Beépített motor esetén ellenőrizzük működőképességét, amíg a hajó a parton van. Győződjünk meg róla, hogy a hajótest alja megfelelő állapotban van, ha nem vagyunk biztosak benne, hogyan kellene kinéznie, keressünk hasonló hajókat a kikötőben, vagy kérjük szakember segítségét! Ha hajónk a vízben telelt, tavasszal akkor is érdemes kiemelni és ellenőrizni ezeket.

Takarítás és lomtalanítás

Ha versenyezni is szeretnénk hajónkkal ellenőrizzük a decket és a kabint, hogy van-e benne felesleges súly és ha van, szabaduljunk meg tőle! Gondoljuk át, mi az, amire tulajdonképpen nincs szükségünk a hajón, csak feleslegesen hurcolnánk egész évben és ezeket véglegesen vagy csak ideiglenesen de tegyük ki. A könnyű hajó gyors hajó, ne lassítsuk magunkat mindenféle nehéz és haszontalan holmikkal!

Ami tényleg fontos

Most, hogy egy csomó helyünk felszabadult, vegyük számba, hogy mi az, amire valóban szükségünk van. A biztonsági felszerelés, kézi kompassz, VHF rádió, navigációs eszközök, rajtóra és vízálló jegyzetfüzet, hogy leírjuk a fontos dolgokat mind olyan holmik, amikre valóban szükségünk lesz a versenyszezon során. Ha mobiltelefonos alkalmazásokat használunk a vízen, érdemes még most szinkronizálni őket a hajó műszereivel és begyakorolni használatukat, hogy ne a versenynapok reggelein szenvedjünk vele! Érdemes a szél előrejelző oldalakat is előre lementenünk, hogy ne kelljen sokáig keresgélni, ha szükség van rá.

Állítsuk be a hajót!

Talán ez az egyik legmacerásabb művelet az új szezon kezdetén: megtalálni a helyes árbóc, vantni, forstág beállításokat. A legegyszerűbb, ha alapbeállításon indítunk egy közepes szélben, majd innen haladunk apró lépésenként. A legtöbb One Design hajónak van Tuning Guide-ja, ez jó kiindulási alap, de azért érdemes megismerni saját hajónk egyedi állításait is. Ha nem áll rendelkezésünkre ilyen útmutató, szorgos munkával magunk is elkészíthetjük: a semleges, középbeállításból két csomós szélváltozásonként állítsunk egy-egy egységet, minden alkalommal jelölve és feljegyezve az új állításokat és az ezzel elért sebességet. Több, különböző szélerőben történő vitorlázás után megkaphatjuk, hogy a mi hajónkat mikor, hogyan kell beállítani. Így a jövőben sokkal könnyebb dolgunk lesz eldönteni, hogyan állítsuk be helyesen a hajót!

A mozgó részek jelölése

Ha megtaláltuk az állókötélzet helyes beállításait, következhet a mozgókötélzet! Érdemes megjelölni a shotokat és felhúzókat, hogy éles manőver közben már pontosan tudjuk, mit, meddig kell húznunk vagy éppen engednünk. Használjunk ehhez tartós, vízálló filctollat, vagy vékony színes cérnákat, hogy elkerüljük a bizonytalanságot és a találgatást. Érdemes így megjelölnünk az alsó élet, a cunninghamet, a spinakker vagy genakker shotokat, a grósz shotot és a felhúzó köteleket, valamint bármi egyéb mozgó kötelet, amivel a mi hajónk rendelkezik.

A csapat összeállítása

Ha nincsen állandó csapat a hajónkon, tavasszal minél előbb bele kell vágnunk a fejvadászatba, hogy az első versenyekre stabil, elkötelezett emberek legyenek fedélzetünkön. Ha megvan a legénység, érdemes beszereznünk egy csapatpólót vagy dzsekit mindenkinek, ugyanis ha egy csapat úgy néz ki, mint egy csapat, akkor úgy is viselkedik! Ráadásul nagy lendületet ad egy menő új cucc szezon elején, legyen szó egy sapkáról, pólóról vagy softshellről!

Ha a megfelelő felkészüléssel indítjuk a versenyszezont, jó úton vagyunk a siker felé. Ha ezekben az első napokban rászánjuk ezt a plusz időt a hajónkra, elkerülhetjük a kellemetlen meglepetéseket. A felkészült és alapos kormányos mindig jobb teljesítményt nyújt, mint az, aki nem törődött a hajójával, felszerelésével vagy a csapattal!

Tudástár

Kövess minket

A szerzőről

Quantum Sails Hungary

A Quantum tudástár további posztjai

Iratkozz fel hírlevelünkre!

Ne maradj le legfrissebb híreinkről, akcióinkról!

Gratulálunk! Sikeresen feliratkoztál!