Itt a tavasz, az idő melegszik, és bár a víz még fürdőzéshez nagyon hideg, a hajósok már tudják, itt az idő, hogy vitorlát bontsanak! Először természetesen a hajót kell rendbe tenni, hogy készen álljon az idei szezonra, de ha megvan a vitorla, kijavítottuk az esetleges sérüléseket, és pótoltuk felszerelésünk hiányzó vagy elnyűtt részeit, akkor arra is fordítsunk egy kis időt, hogy vitorlázó tudásunkat felelevenítsük!
Ha egyszer megtanulunk biciklizni, sosem felejtjük el – de a vitorlázással ez nem így van: érdemes átgondolni, hogyan működik a hajónk, majd egy gyenge szeles napot rászánni arra, hogy begyakoroljuk, mikor hova nyúljunk, hogy éles helyzetben már biztos kézzel vigyük a vitorlást.
Összeállítottunk egy listát azokról a manőverekről, amiket mindenképpen érdemes újra átnézni, mert általuk a vitorlázás sokkal biztonságosabb és élvezetesebb lesz.
Kormányzás vitorlával
Akár valami baja esik kormányunknak, akár csak mert szeretnénk villogni barátaink előtt, érdemes begyakorolni, hogyan kell a vitorlák segítségével irányítani a hajót. Alapvetően mondhatjuk, hogy a vitorla behúzásával a hajó élesedik, kiengedésével ejtünk, de játszhatunk a grósz és a fock különböző mértékű behúzásával is: a fock kiengedésével és a grósz behúzásával lúvolhatunk, fordítva pedig a széltől elfordulhatunk.
Futtatás fockkal
Túravitorlázás alkalmával jó móka, ha a fockvitorlával futtatunk, raumolunk, erre azonban sok fock alapjáraton nem alkalmas, mivel nem lehet eléggé kiengedni. Szerencsére erre van megoldás: általában a focktravelleren kell előrébb helyezni a kocsit. Ilyenkor a nagyvitorlára is engedjünk rá a még kényelmesebb vitorlázás érdekében.
Horgonyzás
Időről-időre előfordul a Balatonon is, hogy szeretnénk lehorgonyozni hajónkat. Akár csak strandolnánk egyet, akár a nyílt vízen töltenénk az éjszakát, fontos, hogy ezt biztonságosan meg tudjuk oldani. Ha egy viszonylag állandó csapattal vitorlázunk, beszéljük meg előre, kinek mi a dolga horgonyzáskor és kikötéskor, így sokkal gördülékenyebb és gyorsabb lesz a manőver.
Spinakkerezés
Sok túrahajó már genakkerrel vagy code0-val rendelkezik, aminek használata egyszerűbb, mint a hagyományos spinakkereké. Ha azonban szeretjük a klasszikus megoldásokat, akkor tavasszal érdemes párszor elismételni, hogyan is kell felhúzni a spit és halzolni vele, ugyanis a spibaum magabiztos kezelése gyakorlást igényel.
A vitorlafelület csökkentése
A biztonságos vitorlázáshoz ez az egyik legfontosabb készség, hiszen a Balatonon még egy forró, nyári napon is gyorsan lecsaphat egy északi vihar. Ilyenkor létfontosságú, hogy minél hamarabb tudjuk csökkenteni a vitorlafelületet. Ennek több módja is lehetséges:
- Engedjük ki a vitorlák shotját és travellerét – mérsékelten erős szélben így stabilabb a hajó, mégis élvezhetjük a sebességet. Győződjünk meg róla, hogy a kocsik és csigák simán futnak és forognak, tisztítsuk ki őket szezon elején!
- Ha már nem csak a deck szélét nyaldossák a hullámok, de lassan a cockpitbe is jut víz, úgy dől a hajó, ideje lereffelni! Ezt mindenképpen gyakoroljuk időről-időre vészhelyzet nélkül is, hogy tudja a kormányos és a legénység, mit kell tennie, hova kell nyúlnia és hogy kell úgy lekötni a vitorlát, hogy ne tudjon belekapni a szél.
- Rollos orrvitorláink méretét is csökkenthetjük: tekerjük be részlegesen, így a hajó irányítható marad, mégis csökkentettük a vitorlafelületet.
- Húzzuk fel az erősszeles vitorlánkat, ha rendelkezünk ilyennel! Az erős szélben történő vitorlacsere már gyakorlott legénységet kíván meg, így ezt mindenképpen közösen gyakoroljuk!
Ha ezeket a készségeket felidéztük és begyakoroltuk szezon elején, nyugodt szívvel indulhatunk túrázni családunkkal és barátainkkal. A hajón a legnagyobb ellenségünk a pánik: ha a kapitány kétségbeesik, mit várunk a többi utastól? Ellenben ha magabiztosan tudja kezelni a helyzet, a többiek is nyugodtak maradnak, és félelmetes utazás helyett igazi kaland kerekedhet egy szelesebb napból is. Azért vízremenetel előtt mindig ellenőrizzük, milyen időjárás várható és az intő jeleket, a viharjelzést, a „gerendát” sose hagyjuk figyelmen kívül!
Fotó: Kollmann András, Quantum Sails