A Code 0 egy hátszeles vitorla, amit csak a versenyhajók használnak, nem? Hát nem!
A Code 0 nagyon drága és felhúzni, lehúzni, kezelni is nehéz, ugye? A válasz megint csak nem!
Cikkünkben igyekszünk most eloszlatni a Code 0 körüli mítoszokat és tévedéseket, elmagyarázzuk, hogy miért kell minden hajósnak pont ez a vitorla a repertoárjába! 🙂
A Code 0 mindössze 20 éves múltra visszatekintő, viszonylag új típusú vitorla, a Volvo Ocean Race szülötte, bár akkor a versenyt még „Whitbread Around The World”-nek hívták. Vannak tulajdonságai, amelyek alkalmassá teszik a cirkálásra, de alapvetően a bőszeles vitorlák közé soroljuk. Van olyan típusa, amit erős spinnaker anyagból készítenek, de van olyan is, amit kimondottan erre a célra kifejlesztett laminátumból. Miután sokan nem tudják hogyan nevezzék ezt a vitorlatípust, gyakran le-gennakerezik. Mindenesetre van egy csomó dolog, amit azt hiszünk, hogy tudunk a Code 0-val kapcsolatban, de sok ezek közül nem igaz, vagy legalább is nem minden esetben.
Ezeket igyekeztünk most számba venni:
1. A Code 0 a Gennaker másik neve. – Nem feltétlenül!
Nem feltétlenül. A gennaker egy gyűjtőnév ami magába foglalja a Code 0-t, a raumos spinnakert és a screechert is. A gennaker inkább egy általános kifejezés a aszimmetrikus hátszeles vitorlákra.
2. A Screecher és a Code 0 egy és ugyanaz. – Hát ez sem igaz!
A Screecher kifejezetten a többtestű hajók kapcsán használatos kifejezés, a nagyon nagy és nagyon lapos vitorlára, amit kreuzoláshoz, esetleg futtatáshoz használnak. A katamaránoknak és trimaránoknak közismerten kicsi az orrvitorlájuk, így ezek a hajók orrvitorlát használva gyenge szélben igencsak rosszul tudnának haladni. A screecher nagyobb, magasabban van a behúzó pontja és teltebb mint a génua, viszont laposabb mint a Code 0. Génua, screecher, code 0/gennakerek, így jönnek egymás után sorban az aszimmetrikus bőszeles vitorlák.
3. A Code 0 kizárólag versenyvitorla. – Ez az állítás sem állja meg a helyét!
Tény, hogy a versenyeken, gyenge szélben egy Code 0 felhúzása jelentős előnyhöz juttathat minket, a túravitorlázók is egyre többen használják ezt a vitorlát. Miért? Mert könnyű kezelni és igazán sokrétűen alkalmazható. Ha kevesen vannak a hajón, esetleg kezdő a legénység, a spinakker és spinakker baum kezelése komplikált lehet, míg a betekerhető Code 0 változatos viszonyok között is egyszerűen használható minden hétvégi vitorlástúrán. A Quantum Sails csapata azt tapasztalta, hogy a Code 0 igen hamar a túrázók legkedveltebb vitorlájává vált minden hajón.
4. Egyik Code 0 ugyanolyan, mint a másik. – Nem ám!
Míg az egytestű versenyhajókon használt Code 0 mérete általában korlátozott, mert a vitorla félmagasságban mért maximális szélessége csak 75%-a lehet az az alsó élnek, a hátsó él pedig az első él 95%-a, addig a túrahajókra és a többtestű hajókra készített vitorlák lehetnek ennél jóval nagyobbak, teltebbek de akár laposabbak is. A Quantum Sails verseny Code 0 vitorlái általában a Contender ZL Aramid laminátumból, míg a túrahajókon ugyanennek az anyagnak a poliészter szálakat tartalmazó változatából, vagy egy vastag spinnaker anyagból készülnek. Ezen kívül is vannak még anyag alternatívák, de a fentiek a leggyakrabban használt típusok.
A legfontosabb kérdés, amit hajótulajdonosként fel kell tenni magunknak, az az, hogy mit várunk el az új vitorlától? A versenyzés vagy a túrázás a fontosabb? Kis-szeles élesebb menetekhez használnánk inkább, vagy raumos rohanásban? A válaszok segíthetnek eldönteni, pontosan milyen alakú és anyagú vitorlára van szükségünk.
5. A Code 0 kizárólag hátszélben használható vitorla – Nem és nem!
A Code 0 a bőszeles vitorlák közé tartozik versenyzés szempontjából, ezért is vannak méretbeli korlátozásai, de nem igazi hátszeles vitorla, mert hátszélben az ember spinakkert vagy aszimmetrikus spinakkert húz. Ugyan szélerősségtől is függ, de a fock és a spinakker optimális használati szöge között még elég sok hely van e vitorlatípus számára, főleg ha nem rendelkezünk egy 155%-os génuával. Ha már 5°-ot ejtettünk az ideális negyedszeles menetünkből, akár húzhatunk Code 0-t is.
Gyenge szélben egy hosszabb hátsó élű, alacsonyabb hátsó sarokkal rendelkező Code 0 úgy behúzható éles menetre hogy a hátsó élet nem zárjuk be. Ha a vitorlánknak magasabban van a hátsó sarka, hátrébb tehetjük a behúzópontját, így bőszelesebb a vitorla és az erősebb szelet is kibírja. Ideális helyeztben a Quantum Sails mindenkinek két Code 0-t ajánlana, egy bőszeleset és egyet élesebb menetekre, de tudjuk, hogy többségében csak egy ilyen vitorlája van a hajóknak.
Akár versenyzés, akár túravitorlázás céljából szeretnénk Code0-t, választás előtt ugyan az a kérdés merül fel – mit szeretnénk pontosan csinálni, milyen funkcióra szeretnénk használni ezt a vitorlánkat?
6. A Code 0-t nagyon nehéz lehúzni – Ma már nem így van!
Igazság szerint a legelső Code 0-kat tényleg csak tapasztalt és gyakorlott vitorlázókból álló legénység tudta tisztán és biztonságosan leszedni. Manapság azonban a Code 0-k nagyrésze betekerhető, tehát még egy kezdő vitorlázó is át tudja cserélni a vitorlát egy fock-ra másodpercek alatt. Vannak olyan versenyzők, akik inkább nem használnak betekerőt annak súlya miatt, de a hajótulajdonosok nagy része nem feltétlenül bánja azt a kevés extra „terhet” a hajó orrán, mert viszonzásul szinte észrevétlenül cserélhet vitorlákat, ami gyenge szélben nagy előny.
Betekerővel könnyen lehet fel és lehúzni, cserélni a vitorlát, de a betekerő a fordulás miatt is nagyon fontos. Ilyen nagy vitorlák esetében mint a Code 0, csak betekerő segítségével lehet fordulni, különben a vitorla elakad, ha elakad, akkor meg is sérülhet.
A Quantum Sails különböző árfekvésben komplett rendszereket kínál ügyfelinek, ahol a legmodernebb iQ TechnologyTM rendszerben gyártott vitorlákhoz, kiváló minőségű anti-torziós köteleket és az Emirates Team New Zealand által is használt Ubi Maior vereteket használják.
7. A Code 0 nagyon drága – Mára már ez is megváltozott!
Az első, úgynevezett top-down furling system (a Code 0 betekerő rendszere) különleges, rendelésre és méretre készült anti-torziós kötelet használt. Ezért aztán egy jó minőségű, jól működő betekerő a hozzátartozó anti-torziós kötéllel együtt gyakran annyiba került, mint a vitorla maga. Amióta azonban egyre több cég készít ilyen vereteket és tulajdonképpen közepes hajónagyságig még az anti-torziós kötél is előre gyártható, ezek ára és a code 0 vitorlák ára is nagy mértékben csökkent.
8. A Code 0 bármikor és bármire használható – Azért ez nem teljesen így van!
Annak ellenére, hogy ez a vitorla főleg gyenge szélben, de viszonylag széles spektrumban használható és a betekerő rendszernek köszönhetően könnyen kezelhető, azért mindenre nem jó. Egy Code 0 is tud igen rosszul teljesíteni, ha például kicsit erősebb szélben túl éles menetre próbálják használni.
Egy kis ráadás – Mire figyeljünk még?
Nem tesz jót a vitorlának, ha összetekerve fennhagyjuk huzamosabb ideig. A legtöbb Code 0-hoz használt anyagon ugyan van egy vékony UV sugárzástól is védő egy oldali taffeta réteg, de ennek elsődleges szerepe nem a védelem, így a nap sugárzásától ez is hamar sérülékennyé válik.
A versenyzésre használt Code 0-nál fontos tudni az optimális vitorlázási szögeket. A legjobb az, ha edzések alatt feljegyezzük, hogy milyen szélerősségnél és szögben érdemes használni a code 0-t, inkább már váltani génuára, vagy épp gennakerre-re.
Összegezve tehát, egy Code 0 sokkal univerzálisabban használható, mint bármely más orrvitorla. Ha forgolódós, gyenge szélben versenyzünk vele – ami azért a Balatonon gyakran jellemző – sokat segíthet, főleg túraversenyeken lehet meghatározó az előny, amit egy ilyen vitorlával elérhetünk. Ezenkívül olcsóbb is, mint régen. Kell ennél több?
Kérdése van még? – A Quantum Sails szakemberei állnak rendelkezésére!
Rauschenberger Miklós
E-mail.: rmiklos@quantumsails.com
Telefon: 06-70-427-0707
Fotók: Szántó Áron, Szekeres László, Antal Gábor, Kasai Tímea