Amikor a megszokott tizenpár hajós mezőnyből egyszer csak 50 hajó közé csöppensz, változtatnod kell a versenytaktikádon. Ha kis mezőnyben hibázol, van lehetőséged kifordulni, élesedni, tisztázni magad. Egy nagyobb mezőnyben vagy kisebb pályán ezek a bevált lépések nem biztos, hogy működnek. A bajnokságok közeledtével nézzük, mit válasszunk ezek helyett!
- A peches utolsó hajó
Mit csinálsz, amikor bal csapáson vitorlázol a rajtvonalon, még két perc van rajtig és képtelen vagy befordulni, mert nem találsz helyet a sok jobb csapáson feléd haladó hajó között?
Sokszor látni olyan hajókat, akik megvárják az egész backboardos sor végét és csak utánuk fordulnak meg. Ők azok, akik olyanok, mint az utolsó autó egy bevásárlóközpont teli parkolójában, képtelenek helyet találni, és ez a rajtvonalon sincs másként.
Ha a jobb csapásos sor túl sűrű és nem találsz helyet, inkább vitorlázz egy-két hajóhossznyit a szél felé, és fordulj meg ott. Minél hamarabb visszakerülsz az útjogos csapásra, annál hamarabb fogod megtalálni a helyedet a rajtvonalon!
- A rajtvonalon balcsapáson haladva az előtted lévő hajó alá ejtesz
Hányszor történt meg az, hogy olyan közel kerültél az előtted lévő hajóhoz, hogy nem tudtál tőle megfordulni, becsúsztál alá és amikor egy alkalmas lyuk lett volna a rajtvonalon előtted, meg kellett várnod, míg ő megfordul és te meg keresgélhettél új helyet a falban?
Legközelebb inkább lassítsd le a hajódat, engedj rá a vitorláidra vagy „S” alakban kanyarogj egy kicsit, lényeg az, hogy a hajód orra az előtted lévő hajó fartükre mögött legyen és ne szél alatt, így bármikor kifordulhatsz, ha akarsz.
- A pálya közepén vitorlázol, amikor kicsi és pöffös a szél
Ha a szél nagyobb, még ha pöffös is, könnyen jó helyen vitorlázhatsz a pálya közepén is. De ha gyenge a szél, a pálya szélén vitorlázók gyakran nagyobb sebességgel érkeznek, kihasználva a frissüléseket. Azok a hajók, akik a pálya közepén maradnak, megtehetik, hogy a szélfordulókra vitorlázva versenyeznek, de a pálya széléről érkezők jobb lendülettel le fogják előzni őket.
- Mindig kiharcolod az útjogod
Tegyük fel, hogy jobbcsapáson vagy, pozitív takkon és nagyban haladsz a pálya bal oldala felé, mert szerinted ott lesz jó, és akkor keresztbe jön valaki balcsapáson. Te persze azonnal elkezded az útjogodat követelni, hogy aztán a másik hajó pontosan eléd-alád forduljon, hogy neked kelljen takkot váltani a végén? Innentől lepörgő szélben vitorlázhatsz az ellenkező irányba, mint ahova menni szerettél volna.
Ilyen esetben inkább engedd el őket azzal, hogy tartoznak eggyel, és folytasd az utadat zavartalanul a jó oldalra. Lehet, furcsa lesz először, hogy nem érvényesítetted előnyödet, de erről hamar elfeledkezel majd, amikor legközelebb csak mögötted tudnak elmenni.
- A leeline fölé igazítasz
Bal csapáson a jobb oldali layline felé haladsz, egész közel a kreuz bójához, amikor valaki pont az orrod elé fordul. Az ösztönös reakció az volna, hogy akkor és ott gyorsan kifordulsz és feljebb igazítasz, hogy tiszta szélben vitorlázhass. Pedig érdemes megfontolni, hogy nem jobb-e a zavart szélben kibírni a laylineig, ugyanis ha tényleg közel vagy, nagy az esély rá, hogy már amúgy is a bóját kerülő hajók zavart szelében vagy, viszont megspórolsz három extra fordulót, amely nagyobb hajóknál vagy gyenge szélben végzetes lehet.
- Picit a jobb oldali layline alá fordulsz
Néha, ahogy eléred a jobb oldali laylinet, azt gondolod, hogy nem is kell egészen elmenned a vonalig, hanem egy picit aláfordulsz és majd gyönyörűen felélesedsz a bójához. Ez papíron mindig sokkal jobban néz ki, mint a valóságban, hacsak nem vagy olyan szerencsés, hogy valaki előtted ráakad a pályajelre és lejjebb rángatja.
Általában ilyen helyzetben inkább megéri konzervatívan vitorlázni, és egy picit a layline felett fordulni. Így nemcsak biztosan és tisztább szélben tudod kerülni a bóját, de még helyed is marad, hogy a jelet túl szűken vevő hajókat kikerülve előzhess.
- Hátszeles szakaszban korán ráhalzolsz az előtted lévő hajóra
Bár ez általában nem rossz ötlet, azért nézz körül a perdülés előtt, nehogy a mögötted jövő hajók zavart szelében találd magad. Ha az előtted vitorlázó hajó tudja, hogy utánahalzolsz mindenképpen, esetleg belevisz a manőverbe, hogy te belekerülj a zavart szélbe, ő meg azon nyomban visszahalzoljon és elvitorlázzon.
- Elindulsz mélységet szerezni, amikor mindenki magasan marad.
A kreuzbójavétel után elindulsz a kitűzött irányba, de rádöbbensz, hogy mindenki más magasabban maradt, mint te. Persze azzal nyugtathatod magad, hogy ők azok, akik távolodnak a következő bójától, ugyanakkor te meg az egész mezőny zavart szelében próbálkozol és csak az tűnik fel, hogy perdülés után mindannyian előtted vannak.
Ha a vízen nincsenek nagy hullámok, amelyeken megindulhatnál, mindig érdemes magasabban, tiszta szélben maradni és hagyni, hogy mások vitorlázzanak zavart szélben. Ha elég nagyok a hullámok, esetleg erőteljesebbek, mint a szél, elképzelhető, hogy rajtuk szörfözve elég messze tudsz kerülni a többiektől, így lesz mélységed is, tiszta szeled is.
- Nem tartasz távolságot luvcsata idején
Ha a hajód orrához közel van egy előtted vitorlázó hajó a bőszeles szakaszban és a mögötted lévő hajó luvcsatázni kezd veled, vigyázz, hogy nehogy annyira fellúvolj, hogy a hajód orra az előtted lévő hajó szél feletti oldalára kerüljön és fedés jöjjön létre, mert akkor ő tovább luvoltathat téged ameddig akar. Ha a mögötted lévő hajó képes annyira felélesedni, hogy téged az előtted vitorlázó hajóval luvcsatára bírjon, nevető harmadikként szépen elvitorlázhat alattatok, amíg ti kivitorláztok a pályáról. Úgy tudod ezt a helyzetet a legjobban kontrollálni, ha luvolsz, de odafigyelsz a sebességedre és a hajód orrát tisztán tartod, hogy bármikor leejthess.
- Nem figyelsz a zavart szélre hátszeles menetben
Hányszor gondoltál arra, hogy visszahalzolsz a pálya közepére bőszélben, hogy ne távolodj el a mezőnytől túlságosan, csakhogy mire megmozdultál, a mögötted jövő hajók már mind perdültek? Így későn halzolsz, és mindenki más takarásában találod magad. A másik lehetőséged pedig az lett volna, hogy túlvitorlázol a layline-on és onnan halzolva vitorlázol vissza tiszta szélben a bójához jó sok extra utat megtéve. Érdemes megtanulni, hogy mekkora a veled egy osztályban vitorlázó hajók takarása, így ha szűk sávban van lehetőséged manőverezni, tudod, meddig mehetsz.
Fotó: Szántó Áron / MVSz